top of page

תרופות המשפיעות על פוליגרף - האם אפשר לרמות פוליגרף? השפעת תרופות, סמים ומניפולציות על מכונת אמת:

עודכן: 24 במרץ 2021


תרופות המשפיעות על פוליגרף | כדור הרגעה לפני פוליגרף | שימוש בסמים לפני בדיקת פוליגרף  | אלירן לנקרי

כדור הרגעה לפני פוליגרף? תחשבו שוב..

קיימות שיטות ומניפולציות רבות, בהן משתמשים נבדקי פוליגרף, כדי לנסות ולשבש את תוצאות הבדיקה ולרמות את הפוליגרף.

לרוב, נלמדות מניפולציות אלו באמצעי המדיה השונים, לרבות סרטים, אינטרנט ופורומים בנושא.

בארה"ב קיימים אפילו "מומחי פוליגרף", אשר כתבו מדריכים מפורטים, שמטרתם הנה להציע שיטות ודרכים לרמות את הפוליגרף. עובדה מפתיעה בנושא הנה, שלעתים גם דוברי אמת מנסים להשתמש במניפולציות במהלך בדיקת הפוליגרף ולא רק אלו המתכוונים לשקר.

במאמר זה אסקור את המניפולציות הנפוצות בהן משתמשים נבדקים כדי לרמות בבדיקת פוליגרף, לרבות כדור הרגעה לפני פוליגרף, שימוש בסמים, אלכוהול ואפילו מדיטציה. אציג את אמצעי הנגד העומדים לרשות בודק הפוליגרף ואסביר מדוע מניפולציות אלו לא יעילות ועלולות דווקא לגרום לחיזוק הרושם השלילי אודות נבדק דובר אמת, לחיזוק תוצאת השקר של נבדק המשקר בבדיקה ולעתים לפסילת הבדיקה כולה.

מדוע דוברי האמת משתמשים במניפולציות בבדיקת הפוליגרף?

אחוז ניכר מנבדקי פוליגרף המנסים לרמות מכונת אמת, הנם דוברי שקר המתכננים לשקר בבדיקה. עם זאת, במהלך שנות עבודתי הבחנתי במספר מקרים חריגים, בהם גם נבדקים דוברי אמת ניסו לרמות בבדיקת הפוליגרף.

קיימות מספר סיבות לכך שדובר אמת ישתמש במניפולציות במהלך בדיקת פוליגרף: - התפיסה המוטעית שלחץ והתרגשות משפיעים על תוצאת פוליגרף ולכן יש צורך להיעזר בכדור הרגעה. - חוסר הבנה אודות השאלות הנשאלות בבדיקת פוליגרף וחשש לא מבוסס אודות תוכן השאלות. - התפיסה השגויה של מועמדים לעבודה כי ייפסלו אוטומטית אם יספרו את האמת לפני בדיקת פוליגרף. - הטעייה של חברים, משפחה ואחרים שנמצאו דוברי שקר בבדיקת פוליגרף שעברו, אודות נחיצותן של הפעלת מניפולציות כדי לעבור בהצלחה בדיקה במכונת אמת.

חשוב להבין כי הפעלת מניפולציות בבדיקת פוליגרף ע"י דוברי אמת, עלולה לגרום לתוצאה שגויה בבדיקה ואבחנתם כדוברי שקר, כיוון שפסיכולוגית, בתפיסתם, הפכו עצמם נבדקים אלו לרמאים ושקרנים עוד בטרם החלה הבדיקה והדבר עלול להתבטא בתגובותיהם הפיזיולוגיות.

בנוסף, בדיקתם עלולה להיפסל ע"י בודק הפוליגרף במידה ויבחין בניסיון לשיבוש התוצאה.

מניפולציות נפוצות המבוצעות ע"י נבדקי פוליגרף:

צריכת אלכוהול לפני בדיקת פוליגרף:

האלכוהול נכלל בקטגוריית הסמים המדכאים. יחד עם כדורי שינה וכדורי הרגעה מסוגים שונים. התהליך הפיזיולוגי המתרחש עת צריכת אלכוהול הנו: שימוש באלכוהול גורם להגברת ריכוז הדופמין במוח – מה שגורם גם לחוויית תחושת העונג וחוסר העכבות אשר נלווית לצריכתו. בהקשר למדדים הפיזיולוגיים הנמדדים בבדיקת פוליגרף: אלכוהול גורם להאטה בקצב הלב, האטה בקצב הנשימה ולהאטה מחשבתית\קוגניטיבית. במהלך שנות עבודתי הבחנתי בנבדקים אשר הגיעו לבדיקת פוליגרף לאחר שתיית אלכוהול והפגינו בלבול, אי צלילות מחשבתית, תנועה לא רצונית (טיקים) דיבור לא מובן וחזרה על גרסתם תוך סתירות מהותיות בה. מדדיו הפיזיולוגיים של נבדק אשר צרך אלכוהול יובחנו כנמוכים מאוד מהנורמה ויעמדו בסתירה לשפת גופו, אשר תעיד על אי נוחות, לחץ ומוטרדות ניכרת (בעקבות תפיסתם העצמית כרמאים) ניתן להבחין בנקל ובצורה ברורה בנבדק אשר מנסה לרמות את הפוליגרף ולהפעיל מניפולציה באמצעות שתיית אלכוהול טרם בדיקת הפוליגרף ולכן בדיקתו תיפסל. כדורי הרגעה: לדוגמא - וואליום ובבן.

השימוש בכדורי הרגעה גורם להאטה משמעותית בפיזיולוגיית הגוף והתהליכים הקוגנטיביים. מבלי להלאות במידע רפואי, נטילת מינון גבוה של תרופות הרגעה תגרום לתגובות פיזיולוגיות נמוכות באופן חריג ומחשיד שיתבטא בירידה בקצב הלב, בלחץ הדם ובקצב הנשימות. התנהגות נוטל הכדורים תובחן כאפאטית, אטית, קצב הדיבור יפחת ולעתים יובחן קושי בדיבור וגמגום.

בדומה לאלכוהול, גם בנבדק אשר נטל תרופות הרגעה לפני בדיקת פוליגרף, ניתן להבחין בנקל ע"י חוסר ההלימה בין שפת גופו לתגובותיו הפיזיולוגיות הנמוכות בצורה חריגה. בכל הנוגע לנבדקים הנוטלים תרופות הרגעה כדרך קבע, תבחן בדיקתם בקפידה וככול הנראה לא תושפע תוצאת בדיקת הפוליגרף בעקבות סבילות הגוף לתרופה. נכון הדבר גם לנטילת תרופות נוגדות דיכאון.


שימוש בסמים טרם בדיקת פוליגרף:


"סמים קלים” - מריחואנה וחשיש (ירוק וחום) למרות שיוכם לקטגורית הסמים "הקלים" חשוב לזכור שסמים אלו נכללים בקטגוריית סמי ההזיה. המריחואנה מעלה את ריכוז הדופמין במוח, אשר גורם לתחושת העונג והאופוריה הנלווית לצריכתה. בהקשר למדדים הפיזיולוגיים הרלוונטיים לבדיקת הפוליגרף: השימוש במריחואנה גורם לעלייה משמעותית בקצב הלב – עלייה של כעשרים עד חמישים פעימות בדקה. עלייה זו עלולה להימשך כעשרים דקות עד מספר שעות. פרט מעניין הנו: שבניגוד להגברת קצב הלב, המריחואנה עלולה להפחית את לחץ הדם. כבר בבחינת נתון זה, ניתן להבחין בסתירה מהותית בין דופק גבוה ללחץ דם נמוך, מה שמעלה את החשד שהנבדק עישן סמים לפני הבדיקה. נבדקים אשר מגיעים לבדיקת פוליגרף לאחר עישון מריחואנה, מגיעים לעתים עם עיניים אדומות\מבריקות וזאת בעקבות התרחבות כלי הדם באזור העיניים, מתקשים להתרכז ומפגינים חוסר צלילות ניכרת. באופן אישי נתקלתי בעדויות רבות של נבדקים, אשר סיפרו שעישון המריחואנה גרם להם בעבר להתקפי חרדה ופרנויה. יש לציין כי השפעות פיזיולוגיות חריגות יובחנו בקרב נבדקים שאינם מעשנים סמים בתדירות גבוהה. מנגד, בקרב נבדקים הרגילים לעשן סמים קלים ומעשנים בתדירות קבועה, ככול הנראה לא יובחנו תסמינים חריגים בעקבות סבילות והסתגלות הגוף לחומר.

סמים קשים : קוקאין \ קראק:

שייכים לקטגורית הסמים הממריצים. בתחילת השימוש מגבירים את תחושת השמחה, עוררות והביטחון העצמי. בתום ההשפעה, יוצרים תחושה הפוכה המלווה בדיכאון ועצב. בהקשר למדדים הנבדקים בפוליגרף: גורם לעלייה ניכרת בקצב הלב ובלחץ בהדם. בנוסף גורם להתרחבות האישונים.

אקסטזי \ אם די \ אם די אם איי \ מולי \ סם אהבה:

נכללים בקטגוריית הסמים הממריצים. שימוש באקסטזי גורם לעלייה משמעותית בריכוז הסרוטונין והדופמין במוח. גורם להזעה מוגברת.

גורם לעלייה ניכרת בלחץ הדם ובדופק. יום לאחר השימוש גורם לתשישות, עצבנות וחוסר מצב רוח. ספידים: שימוש בספידים מגביר באופן ניכר את העוררות, הביטחון העצמי ומעלה את רמת האנרגטיות. גורם לעלייה משמעותית בלחץ הדם. גרימת כאב מכוונת:


זוהי טכניקה שככול הנראה נלקחה מצפייה בסרטים ומטרתה לגרום לכאב מכוון בחלקים שונים בגוף על מנת לעורר תגובות פיזיולוגיות ולשבש את תוצאת בדיקת הפוליגרף. חשוב לציין כי ניתן לזהות בקלות גרימה מכוונת לכאב פתאומי, כיוון שכאב יגרום לתגובה פיזיולוגית חריגה, אשר תבלוט ותחרוג לעומת שאר התגובות השייכות לקו הבסיס הספציפי של הנבדק.

לא קיים נבדק שמכיר את קו הבסיס של תגובותיו (הייחודי לו) ולכן כל ניסיון מסוג זה, יאובחן באופן מיידי בבדיקה.

בדיקה זו תפסל באופן מיידי.

מדיטציה וביופידבק:


מדיטציה וביופידבק הנן דרכים בהן ניתן לשלוט על פיזיולוגית הגוף באופן רצוני והשימוש בהן מתבצע לצורך מטרות שונות כגון שינוי תודעה, רוחניות ומטרות טיפוליות כגון טיפול בחרדה.

חשוב לציין כי ברמה התאורטית, השליטה במדדים הפיזיולוגיים של הגוף הנה אפשרית, אך כדי לעשות זאת ולהצליח לרמות את הפוליגרף באמצעות זאת, נדרשת רמת הכשרה ומיומנות אשר קיימת בקרב יחידי סגולה בלבד.

דוגמא לכישלון נחרץ בביצוע מדיטציה כדי לרמות בבדיקת פוליגרף, הנו מקרה בו בדקתי בעבר מועמד לעבודה, אשר שפת גופו במהלך הבדיקה שידרה נינוחות יתר: הנבדק חייך, עצם עיניים וקצב נשימותיו השתנה באופן חריג. במהלך הבדיקה, תושאל הנבדק בנושא והודה כי ניסה לרמות את הפוליגרף באמצעות מדיטציה אותה למד בהודו ומטרתה להשפיע על המדדים הפיזיולוגיים באמצעות שינוי התודעה.

מיותר לציין כי הבדיקה נפסלה והמועמד לא התקבל לעבודה.

תזוזות מכוונות:


תזוזה במהלך בדיקת פוליגרף, ללא ספק משפיעה על המדדים הפיזיולוגיים של הגוף.

זו טכניקת המניפולציה הקלה ביותר לזיהוי כיוון שלרשות בודק הפוליגרף, קיימת כרית חישה המתריעה על תנועות והפעלת לחץ בכל שרירי הגוף. יש לציין כי בודק פוליגרף מנוסה, יבחין באופן מיידי בכל תזוזה או הפעלת לחץ בשרירי הגוף, גם ללא כרית חישה.

בכל הקשור לנבדקים בעלי הפרעת קשב וריכוז, אשר מתקשים שלא לזוז - גם נבדקים אלו מצליחים לעשות זאת ולא לזוז בבדיקה, כיוון שאורך כל סבב בבדיקת הפוליגרף, הנו קצר מאוד.

מתוך אלפי נבדקי פוליגרף, לא נתקלתי בנבדק שלא הצליח שלא לזוז במהלך הבדיקה. כולל נבדקים בעלי הפרעת קשב וריכוז רצינית.


סיכום:


למרות השיטות המגוונות הקיימות והניסיונות לרמות פוליגרף, בודק פוליגרף מקצועי יכול לזהות ניסיונות אלו וכתוצאה מכך הבדיקה תפסל.

שימוש במניפולציות בבדיקת פוליגרף ע"י נבדקים דוברי אמת, עלול להשפיע על תוצאת הבדיקה כיוון שבתפיסתם, הופכים נבדקים אלו לשקרנים ורמאים והדבר ישפיע על המדדים הפיזיולוגים שלהם.

מלבד פסיכופתים אמתיים, אשר קיים סיכוי שיצליחו לרמות בבדיקה, היחידים שיכולים אולי לרמות בבדיקת פוליגרף הנם יחידי סגולה שהוכשרו לכך בהכשרה מיוחדת וככול הנראה אלו לא אתם...

לנבדקים המתכוונים לומר אמת בבדיקת הפוליגרף, אומר באופן מפורש כי לחץ והתרגשות לא משפיעים על תוצאת בדיקת הפוליגרף, כל עוד בודק הפוליגרף מקצועי.

לכן אמליץ להימנע מנטילת חומרי הרגעה, שימוש בסמים והפעלת מניפולציות אחרות כדי להפחית את סף הלחץ ו"לעזור" לבודק הפוליגרף להגיע לתוצאה הרצויה.



המאמר נכתב ע"י אלירן לנקרי - מומחה לפוליגרף תעסוקתי, חוקר, מתשאל ופרופילאי פלילי.

מייסד ובעלי מכון פוליגרף אתיקה.


לתיאום בדיקת פוליגרף או לייעוץ, צרו קשר:

053-9539353


2,728 צפיות

Comments


bottom of page