top of page

איך עובד פוליגרף? הבסיס הפסיכולוגי והפיזיולוגי לבדיקת פוליגרף:

עודכן: 6 בפבר׳ 2021

פוליגרף (מכונת אמת) הנו מכשיר המודד פעילות פיזיולוגית הכוללת נשימות, לחץ דם ומוליכות חשמלית של העור, כדי לאבחן האם אדם דובר אמת או שקר מתוך הנחה ששקר גורם לפחד מפני גילויו, והפחד יגרום לשינוי חריג בתגובות הפיזיולוגיות. ז"א שבדיקת הפוליגרף מורכבת בעצם מתהליך פסיכולוגי המשפיע על תגובות פיזיולוגיות.

עד כאן, ההסבר נשמע פשוט. אך מה ההבדל בין השינויים הפיזיולוגיים שנמדדים כתוצאה מהתרגשות או לחץ כלליים שאינם קשורים לשקר?

במאמר אסביר בצורה מפורטת ומעמיקה כיצד עובד פוליגרף, מהו הבסיס הפיזיולוגי והפסיכולוגי לעבודת מכשיר הפוליגרף, כיצד מאבחנים באמצעות הפוליגרף אמת ושקר והאם פוליגרף הנו מכונת אמת?


פוליגרף - איך זה עובד? מכון פוליגרף אתיקה

מהו פוליגרף? האם זו מכונת אמת?


הביטוי מכונת אמת, הפך נפוץ במדינת ישראל ונשגר בפיהם של רבים, כשם נוסף למכשיר הפוליגרף.

נשאלת השאלה - האם פוליגרף הוא אכן מכונת אמת? כדי לענות על שאלה זו, נגדיר קודם מהו פוליגרף.

פוליגרף: מורכב מהמילים פולי – רב וגרף – רישום. "רב רישום"

על פי איגוד הפוליגרף האמריקאי – פוליגרף מוגדר כ"מכשיר אשר קולט ומתעד בו זמנית פעילות פיזיולוגית של גוף האדם, באמצעות ארבעה ערוצים או חיישנים לפחות, המופנים למערכות הבאות: לחץ דם, מוליכות חשמלית של העור, ומערכת הנשימה (כוללת שני חיישנים).

אם נאמץ הגדרה זו נבין, כי מכשיר הפוליגרף הנו מכשיר הקולט ומתעד (רושם) פעילות פיזיולוגית של הגוף בלבד. ז"א מכשיר הפוליגרף אינו יכול להיקרא מכונת אמת, והגדרה זו שגויה בבסיסה.

לא קיימת נכון לרגע כתיבת המאמר, מכונה היכולה להיקרא מכונת אמת.

אם כך, נשאלת השאלה, מה הקשר בין פעילות פיזיולוגית של הגוף, לבין האבחנה בין אמת ושקר?

כדי לענות על שאלה זו, נחזור אחורה בזמן ונתאר את התפתחות הפוליגרף בראי ההיסטוריה.


התפתחות הפוליגרף בראי ההיסטוריה:


משחר ההיסטוריה נעשו ניסיונות לפיתוח שיטות לגילוי אמת ושקר.

טרם התפתחות מכשיר הפוליגרף, נעשה שימוש באמצעים פרימיטיביים לגילוי אמת ושקר, אשר חלקם גרמו סבל רב לנבדקים. בעקבות הצורך באמצעים מודרניים ומדעיים יותר, החל השימוש במכשיר הפוליגרף המכני ולבסוף פותח מכשיר הפוליגרף הממוחשב, בו נעשה שימוש כיום.

משפט שלמה:

מספק לנו הצצה מופתית ומאלפת לטכניקה מתוחכמת אשר הביאה לגילוי האמת.

משפט שלמה מתאר דילמה משפטית מוסרית מורכבת ובה שתי נשים עמדו בפני המלך וביקשו הכרעה במחלוקת ביניהן. מדובר על מקרה ובו שתי נשים ילדו בבית משותף, כל אחד את תינוקה שלה.

אישה מספר 1 מציגה טענה, ובה במהלך הלילה, מת תינוקה של אישה מספר 2 וכשגילתה זאת, לקחה מספר 2 בלילה, את תינוקה החי של אישה מספר 1 מחיקה, והשכיבה במקומו את תינוקה המת. ואילו אישה מספר 2 טוענת את ההיפך.

הסוגיה מורכבת כיוון שמדובר במקרה עדין מאוד, בו אין עדים נוספים מלבד שתי הנשים, אין ראיות מסייעות ושתי הגרסאות נשמעות הגיוניות, ללא סדק באמינותן או יכולת להפריכן.

מה עושה שלמה? גוזר את דינן באופן תמוה ומצווה לגזור את התינוק לשניים ולתת חצי ממנו לכל אישה.

תגובת אחת מהנשים: "תנו לה את הילד החי ואל תמיתהו".

תגובת האישה השנייה: גזרו אותו – "גם לי גם לך לא יהיה"

כשומע שלמה המלך את דברי הנשים, פוסק באופן מידי למסור את הילד לאימא שוויתרה על הילד ולא הסכימה להמיתו, כי היא אמו האמתית.


טקס הבישעה:

טקס הבישעה הנו טקס אשר היה נפוץ בעבר בחברה הבדואית ומטרתו הייתה בעצם מבחן לגילוי מי מהצדדים דובר אמת ומיהו דובר שקר, במהלך סכסוך ומחלוקת.

במהלך הטקס, נדרש הנאשם אשר מעיד על חפותו, ללקק 3 פעמים כלי מתכת רותח אשר לובן באש ולאחר מכן לשטוף את פיו. באם נוצרה כוויה בלשונו, אובחן כדובר שקר ואם לא, אובחן כדובר אמת. הטענה הבסיסית למבחן זה נשענת על האמונה הרווחת כי אצל אדם שמשקר, לא יופרש רוק מבלוטות הרוק בלשונו ולכן תיווצר כוויה ולהפך.


פי האמת - בוקה דלה וריטה:

פסל הממוקם מתחת לכנסיית סנטה מרה, ברומא. פני הפסל הנם פניו של האל המיתולוגי טריטון - בנו של אל הים פוסידון.

במהלך השנים ייחסו לפסל זה יכולת מאגית, הכוללת יכולת לשמש כמכונת אמת היודעת להבחין בין אדם שמשקר, לזה הדובר אמת.

הדרך לדעת זאת פשוטה: מכניסים את היד לפיו של הפסל ושואלים שאלה. במידה והאדם משקר, הוא יינשך.

עד היום אלפי תיירים מנסים את מזלם ומכניסים את ידם לפי הפסל, על מנת לבדוק האם אכן ניחן ביכולת לשמש כמעין פוליגרף עתיק יומין.


מבחן האורז הסיני:

נשען גם הוא על אותה טענה הגורסת כי פיו של דובר שקר ייבש במהלך השקר ולכן אם ימלאו פיו של דובר שקר אורז, פיו ייבש והוא לא יוכל ללעוס ולבלוע את האורז ולהיפך.


הפוליגרף המודרני, אינו נשען אומנם על טקסים פרימיטיביים מסוג זה, אך דוגמאות אלו מלמדות שכבר מימים עברו, השכילו להבין שאמירת שקר גורמת לשינויים פיזיולוגיים לא נשלטים בגופו של הנבדק.

עם התפתחות הציויליזצייה ומיאוס בקיום טקסים פרימיטיביים למטרת גילוי אמת ושקר, התעורר הצורך למציאת דרכים חלופיות להשגת מטרה זו: הצורך במכונת אמת.

בשנים 1900-1921: בוצעו מספר ניסיונות באמצעות פיתוחים שונים, לקשור את השינויים בלחץ הדם ובנשימות לאינדיקציה לאמירת שקר.

ב1921: הומצא מכשיר הפוליגרף המכני הראשון, ע"י ג'ון לארסון. המכשיר מדד שינויים בלחץ הדם ובנשימות.

כעשור מאוחר יותר צורף חיישן ה GSR: אשר הינו מדד המוליכות החשמלית של העור.

כשבעים שנה מאוחר יותר, נעשו ניסיונות לפתח מערכת פוליגרף ממוחשבת, עד שבשנת 1991 הוצג מכשיר הפוליגרף הממוחשב הראשון, אשר נעשה בו שימוש עד היום.


הבסיס הפיזיולוגי לבדיקת פוליגרף:


לאחר ההכרה בקיום הקשר בין השפעת התהליך הפסיכולוגי בזמן אמירת שקר, על שינויים פיזיולוגיים בגופינו, נעמיק בהבנת הנושא. כדי להבין את התהליך הפסיכולוגי והשפעתו על פיזיולוגית הנבדק, אציין תחילה מהם שלושת המדדים הפיזיולוגיים המרכזיים, אותם מודד ורושם מכשיר הפוליגרף ולאחר מכן אסביר, מהו הקשר בין מערכות ומדדים אלו, לבין תגובת אמת ושקר.


מערכת המעטפת החיצונית של העור והקשר לפוליגרף:

המעטפת החיצונית של גוף החי, כוללת בעיקר את העור.

תפקידו של העור בין היתר, הנו להגן עלינו מפני פלישת מיקרואורגניזמים זרים לגוף.

העור מגודר במבנה של כלי דם (דרמיס), המכוסה ע"י שכבות רבות של תאים הקרויים אפידרמיס.

כדי להגן על הגוף מזיהום והתייבשות, העור מכיל רצפטורים (קולטנים) המשדרים אותות למערכת העצבים המרכזית על שינויים סביבתיים. לדוגמה שינוי בטמפרטורה: כשהמוח ועמוד השדרה קולטים שדרים מהעור של שינויים בטמפרטורה, הם שולחים אותות למערכת המטרה המתאימה כדי שתגיב.

אחד התפקידים החשובים של המוח הוא ארגון וויסות פעילותן של בלוטות ההזעה, המסייעות לגוף להסתגל לשינויים הסביבתיים. אם טמפרטורת הגוף עולה כתוצאה מפעילות השרירים במהלך פעילות גופנית או כתוצאה מתגובה לאירוע חיצוני מאיים, בלוטות זיעה רבות פועלות על מנת לאדות מים וע"י כך, למנוע מהטמפרטורה לעלות לגובה המסוכן לגוף.

לסיכום התהליך: אירוע מאיים - יביא להזעה מוגברת באמצעות פעילותו של מנגנון לא נשלט.


מערכת הקרדיו- לב, לחץ דם והקשר לפוליגרף:

תפקידה להעביר בסירקולציה חמצן וחומרי הזנה דרך הדם לאיברים בגוף, באמצעות עורקים וורידים.

הלב מחולק לחדרים: ימני ושמאלי, כאשר הדם מועבר במחזוריות מהלב לגוף ובחזרה ללב.

המחזור הקרדיאלי של התכווצות מתרחש ע"י שאיבת הדם מהלב לריאות ולשאר המערכות והאברים בגוף ולאחריו רגיעה, שגורמת להחזרת הדם מהריאות ומשאר האיברים ללב.

התהליך מתנהל ע"י שליטה מהותית של מערכת העצבים הסימפטטית והפאראסימפטטית, בשילוב עם המערכת האנדוקרינית.

לסיכום התהליך: אירוע מאיים - יביא להתגברות משמעותית של המחזור הקרדיאלי ויגרום לעלייה משמעותית בלחץ הדם ובדופק באמצעות מנגנון לא נשלט.


מערכת הנשימה והקשר לפוליגרף:


להלן מספר נתונים הרלוונטיים לתחום הפוליגרף :

קיים יחס הדוק בין הנשימה ללחץ הדם.

לא ניתן לבלוע ולנשום בו זמנית.

האדם הממוצע ינשום כ 14-16 פעמים בדקה (שאיפה + נשיפה).

מנגנון הנשימה מווסת ע"י מערכת העצבים הסומאטית.



המנגנון הפסיכולוגי להבנת פוליגרף:


המפתח להבנת הבסיס הפסיכולוגי הנקשר לבדיקת פוליגרף, טמון במנגנון הגנה בסיסי ועתיק יומין, אשר התפתח בתקופת האדם הקדמון לצורך הישרדות והתמודדות עם סיטואציות מסכנות חיים, כדוגמת מפגש עם חיות טרף.

מנגנון זה נקרא מנגנון תגובות "שלושת האפים" ((FFF: Fight, Flight or Freeze. "ברח, הילחם או קפא".


מנגנוני ה"הילחם" וה"ברח" והקשר לתחום הפוליגרף:

גירויים הנקלטים ע"י חושינו, יכולים לעורר תגובה קוגניטיבית ורגשית.

לאחר קליטת הגירוי, המוח מתריע ומשדר למערכות הגוף לפעול בהתאם.

אם מדובר בגירוי הנתפס כמאיים, המוח יתריע בפני מערכות הגוף הנקשרות להגנה עליו והתראה זו תביא לגיוס של כלל המערכות בגוף, לטובת נקיטת פעולה עוצמתית ומהירה שיכולה להתבטא בבריחה מהירה או כניסה למצב מלחמתי, כדי להתגבר על האיום.

במצבי הילחם או ברח, נוצרים שינויים פיזיולוגיים משמעותיים המתבטאים בעלייה בלחץ הדם ובדופק, עלייה במוליכות החשמלית של העור כתוצאה מהזעה מוגברת ושינויים במדד הנשימה.

מכשיר הפוליגרף מודד שינויים אלו ומתעד אותם באמצעות כרית לחץ דם, מכשיר תגובת עור גלוונית (GSR) המודד שינויים במוליכות החשמלית של העור כתוצאה מהזעה מוגברת ושני חיישני נשימה תחתונה ועליונה.

שקר: נחשב ל"אירוע מאיים" אשר גורם להפעלת מנגנון ה"הילחם או ברח"


עוצמת התגובות הפיזיולוגיות של אדם המשקר בבדיקת הפוליגרף, מושפעת מהגורמים הבאים:


1. תפיסת הנבדק דובר השקר, באשר ליכולתו של בודק הפוליגרף לגלות אמת ושקר:

ככול שדובר השקר יאמין שבודק הפוליגרף הנו בודק מקצועי יותר, כך תתחזקנה תגובותיו הפיזיולוגיות המעידות על אמירת שקר.

2. תפיסתו של דובר השקר, באשר לאמינותו ודיוקו של מכשיר הפוליגרף, לגלות שינויים פיזיולוגיים המעידים על אמת או שקר:

ככול שדובר השקר יאמין שהמכשיר אכן מדויק, כך תתחזקנה תגובותיו הפיזיולוגיות המעידות על אמירת שקר.

3. מידת התגמול או העונש של דובר השקר, במקרה שהוא מצליח או נכשל בניסיונו לשקר בבדיקת הפוליגרף:

ככול שהעונש חמור יותר כך תתחזקנה תגובותיו הפיזיולוגיות המעידות על אמירת שקר. דוגמאות לעונשים בבדיקות פרטיות: הצד הבוגד, מפחד שבגידתו תתגלה וההשלכות תהיינה חמורות (גירושין, פרידה, פגיעה אנושה באמינותו ועוד).

דוגמאות לעונשים בבדיקות פוליגרף תעסוקתית: אי קבלה לעבודה, אי קידום העובד ועוד.

4. מידת האשמה והבושה שדובר השקר חש ביחס לפעולותיו: קרי, ככול שמצפונו של דובר השקר מעיק עליו ביחס למעשה אותו ביצע ואותו מנסה להסתיר, (בעיקר במעשים חמורים) כך תתחזקנה תגובותיו הפיזיולוגיות המעידות על אמירת שקר.

5. מידת האשמה והבושה שדובר השקר חווה ביחס לאמירת שקר למראיין: קרי, ככול שדובר השקר אינו רגיל לשקר בחיי היום יום, הוא יחוש תחושות אשמה ובושה חזקות יותר בזמן השקר עצמו לבודק הפוליגרף ולאו דווקא ביחס לחומרת המעשה עצמו, כך תתחזקנה תגובותיו הפיזיולוגיות המעידות על אמירת שקר.

6. מידת הצלחתו של דובר שקר בעבר במצבים דומים בהם שיקר: קרי, ככול שאדם הצליח לשקר בעבר במצבים דומים כגון בדיקות פוליגרף קודמות, חקירות משטרה, תהליכי מהימנות או הצלחה בסיפור השקר לסובבים, כך תפחתנה תגובותיו הפיזיולוגיות המעידות על אמירת שקר ולהפך.


מנגנון ה Freeze והקשר לתחום הפוליגרף:

יש לציין כי לא נמצא מידע או התייחסות בספרות המקצועית למנגנון זה בהקשר לפוליגרף. המידע המצוין במאמר אודות הנושא, הנו מידע מקורי ופרי עטו של כותב המאמר.

כשבוחנים את מנגנוני ה - הילחם או הברח, תועלתם ההישרדותית מובנית מאליה ואין צורך ממשי להסביר את יעילותו של מנגנון לא נשלט, אשר מכין את המערכות בגוף לנקיטת פעולה מהירה, אשר תסייע להצלת החיים.

נשאלת השאלה, מדוע מלכתחילה התפתח בגופו של האדם הקדמון מנגנון ה Freeze – קיפאון, בהתמודדות עם סיטואציה מסכנת חיים? מהי התועלת ההישרדותית הטמונה במנגנון זה?

תשובה אפשרית לכך טמונה בעובדה, כי סביבתו של האדם הקדמון הייתה סביבה מיוערת מאוד אשר מלאה בשיחים ועצים. במצבים בהם פגש האדם הקדמון סכנה מידית וממשית לחייו, כדוגמת חיית טרף חזקה ומהירה ממנו, אשר הוא יודע בוודאות שלא יוכל להילחם, להכניע אותה וגם לא יוכל לברוח מפניה מפאת מהירותה, פיתח האדם מנגנון שלישי מתוחכם לא פחות אשר סייע לו בהסוואתו בשטח.

כשמדברים על תגובת הקיפאון, מדברים על קיפאון פיזי (חוסר תזוזה) ועל ירידה משמעותית במדדים הפיזיולוגיים עד לרמת התגובה הנמוכה ביותר הקיימת בגוף ויציבות המדדים אלו עד לתגובה יציבה ומינימלית.

לחץ הדם והמוליכות החשמלית של העור, נמוכים מאוד ויציבים לחלוטין. היציבות הזו הנה חריגה ביותר בנוף התגובות הנצפות, בתגובה לאירועים מסוג זה.

במצב של קיפאון: המערכות בגוף עובדות באופן מינימלי: הגוף לא משמיע רעש, לא פולט כמעט חום ומצב זה מסייעים לו להיטמע בשטח באופן מושלם. בכך בעצם, גוברת האפשרות שמקור האיום לא יבחין בו וימשיך לדרכו וכתוצאה מכך, יינצלו חייו.

בתחום הפוליגרף, תופעת הקיפאון הנה חריגה מאוד, אינה נפוצה ומתרחשת באחוזים נמוכים מאוד.

וזו הסיבה ככול הנראה שלא נחקרת לעומק.

אי הידיעה על תופעה זו וחוסר הבנתה, עלולים לגרום לבודקי פוליגרף חסרי ניסיון, לטעות בניתוח הממצאים ולאבחן בטעות אדם ששיקר בבדיקה כדובר אמת.


סיכום הקשר בין פסיכולוגיה, פיזיולוגיה, מכונת אמת, שקר ופוליגרף:


לחץ הדם, המוליכות החשמלית של העור ומערכת הנשימה, הם שלושת המדדים המרכזיים אשר נמדדים ונרשמים על ידי מכשיר הפוליגרף.

תגובות חזקות במערכות אלו, נגרמות כתוצאה מחשיפה לגירוי מסכן חיים\מאיים.

שקר - נחשב לגירוי מאיים משמעותי ביותר, אשר גורם לפחד מפני גילוי האמת.

הפחד מפני גילוי האמת, גורם לשינויים פיזיולוגיים בגוף, הדומים לאותו גירוי מאיים המפעיל את מערכות ההגנה הפרימיטיביות בגוף - FFF.

תוצאת שקר בפוליגרף - מוגדרת כאבחנת תגובות פיזיולוגיות המעידות על אמירת שקר.

תוצאת אמת בפוליגרף - מוגדרת כהיעדר תגובות פיזיולוגיות המעידות על אמירת שקר.

מכשיר הפוליגרף אינו יכול להיקרא "מכונת אמת" כיוון שאין תגובות המעידות על אמירת אמת, אלא רק היעדר תגובות המעידות אל אמירת שקר.

הגורם שקובע לבסוף את תוצאת בדיקת הפוליגרף, הנו בודק הפוליגרף ולא מכשיר הפוליגרף, כיוון שרק בודק פוליגרף מקצועי, יידע לבצע תהליך מקצועי שינטרל לחץ, התרגשות או כל פרמטר אחר שעלול להשפיע על המדדים הפיזיולוגיים ועל ידי כך, למנוע טעות בתוצאת הבדיקה .


נכתב ע"י אלירן לנקרי,

מנכ"ל מכון הפוליגרף אתיקה.

מומחה לפוליגרף תעסוקתי ותהליכי מהימנות עובדים.


לייעוץ או תיאום בדיקת פוליגרף בכל נושא, התקשרו:

053-9539353





1,774 צפיות

1 Comment


Roi Levi
Roi Levi
Sep 12, 2018

ללא ספק המאמר הכי מושקע שקראתי על פוליגרף

Like
bottom of page